Panama i les Marqueses estroben a unes 4000 milles de distància entre elles, La mateixa distància que separa Barcelona de la India, Mongòlia o Namíbia en linia recta... |
Sempre sembla impossible encabir tot el menjar per una travessia oceànica. |
En tres setmanes de cronometratge, faltant-nos temps per visitar els pocs llocs que estan oberts al públic degut a la covid, ens posem a preparar la gran travessa: enfibrar algun racó de l’Avenger, posar el motor principal a punt de filtres i diverses revisions de pal, veles, jarcia, coberta, compres de menjar, compres de tot el que creiem que hem de portar a bordo per poder reparar o canviar si es necessari. També compartim moments de relax amb altres creueristes. I anem sortint cap a l’oest com si es tractes d’una cua per entrar al cine per veure una pel·lícula d’estrena que s’estrena el dia que aixequem l’ancla.
Tenim el vist i blau de Tahiti per poder entrar al país, ara dentista i darreres compres, partim el disset de maig. L’època de pluges i tempestes electriques esta al caure i volem aprofitar que encara es el moment idoni per començar a fer milles cap a sud-oest i navegar pels mítics mars del sud.
El parte de la sortida i la ruta a seguir l’estudiem be uns dies abans. En 10 dies vista no hi ha cap tempesta forta que passi pel mig del nostre rumb. Sortida pel mati del 17 amb vent fluix de 10 nusos de N per dos dies, després tres dies de vents variables amb component W, per baixar cap a la illa colombiana de Mal Pelo.
Aprofitem que para la pluja i el mal temps per assecar la roba mullada. |
Acabant de recosir |
El Gerard ha après molt de pesca al llarg del viatge. Ara és el “fisherman” oficial del Avenger. 6Kg de Llampuga fresca! |
Navegar per aquestes latituts es un plaer, mar de vent de SE, 15 nusos, de vegades puja a 20, ens entra per l’aleta de babord, portem 1 o 2 risos i el ianki, la vela de proa, atangonada, agafada pel puny d’escota amb el tangó perquè la ona de mar del sur la deixi treballar. La velocitat mitja dels últims dies des de 7,5 nusos, una delícia. Ens acompanya també l’ona del sur, mes gran que la de SE, amb una freqüència de uns 8 segons, ens entra casi pel traves i ens deixa algun roción a coberta.
La vida a bord es normalitza des de que hem sortit de la parada a Puerto Baquerizo, a l’illa de San Cristobal. Hem obert el pernil, en Gerard pesca amb totes les ganes, les guàrdies de tres hores es compleixen.
Vam comprar un pernil a “La casa de jamón” a Panamá pel viatge. El vam començar després de la sortida de Galápagos. Va sortir bonissim! |
Alegria! Tenim Llampuga fresca per un parell de dies |
La berbena de Sant Joan amb musica d’en Sisa i pizza de pernil i xoriço regat amb cervesa equatoriana. Sense cava ni coques, solament vam trobar a faltar la família i els amics.
Arribar a Baquerizo Moreno i tirar l’ancla i dormir 10 hores seguides va ser bufar i fer ampolles.
Als pocs minuts d'arribar i fondejar a Puerto Baquerizo ja vam tindre el primer visitant... |
Las platges a San Cristobal les comparteixen humans, iguanes i lleons marins. Cap problema però les platges fan olor a zoològic! |
Vam anar a visitar un lloc on ajuden, crien i protegeixen a les famoses tortugues... |
Jurassic Park |
El "bosc" humit que es troba adalt de la illa de San Cristobal. |
Hem fet el cim! |
La famosa corrent de Humbolt es va calentant poc a poc i transformant-se en una aliada de la nostra velocitat, ara s’anomena corrent equatorial del sur, i ens farà lliscar sobre aquestes aigües fins les Marqueses.
Estem a 1000 milles nàutiques de la nostra destinació i a mes de 50 milles de la línia imaginaria de rumb directe des de San Cristobal a Nuku Hiva. Ens donen l’avís que els estos no ens vindran a veure en la nostra derrota, ni en el rumb directe. El vent en pocs dies es transformarà de SE a ESE, i es quedarà així fins l’arribada a Marqueses. Doncs be, trèiem tangó i decidim fer un rumb mes tancat al vent, que entri per l’angle 100 respecte proa. Un bon ‘roción’ entra per una de les escotilles de la dinnet i va directament a la taula de cartes, on en Joan i en Gerard estan provant d’escoltar la roda de navegants de la polinèsia. Ràpidament a secar, no ha passat res dolent, han reaccionat ràpid, hem salvat l’ordinador i la tableta. Quan s’obre una escotilla s’ha de vigilar i tancar-la quan hi ha canvi de rumb, lliçó apresa.
Arribant al 7°S i 128°W, per sobre d’aquesta línia imaginaria fins al 132°W es formen tempestes amb xàfecs i molta pluja que van molt ràpid en direcció NWN. Això ens avisa en Felice, i això fem, seguim rumb 260 per sota la latitud 7°S.
Les navegades amb els SE de 17-20 nusos de vent aparent son idíl·liques, dies clars, cel blau, la mar plata amb tons de cel, les nits plenes de les llums de totes les estrelles del firmament.
La navegació després de Galapagos va ser la millor que hem fet mai. Vent perfecte i bon temps dies i dies fins el dia de l'arribada que va ploure tot el dia. |
Nosaltres descansem fora de les hores de guardia i quan hem acabat la nostre rutina diaria. Ho tenim repartit: 3 hores vigilant rumb, vent, velocitat, pilot de vent, veles, visió 360 graus a l’horitzó. Això es una guàrdia, i ens toca a cadascú cada 6 hores, durant les hores que no la fem hi han rutines que hem de complir pel bon funcionament de la vida a bord i necessàries per la navegació: cuinar, netejar, fer el pa ‘cific’, missatges radio, parte de meteo, volta de reconeixement per la coberta vigilant tot el material que treballa, neteja personal, organització de l’interior i la reunió de la tàctica a seguir quan es rep la meteo d’en Felice i el parte de la radio.
Pa-cífic. Esther ha millorat moltissim amb el pa. Està “benissim” com diuen a Mallorca. |
Sobre el pa cific, cada veler te el seu propi forn de pa, una bakery, una boulangerie, una panaderia. Segons la procedència dels seus tripulants i el gust per aquest article culinari de luxe, per menjar farcit del que vulguem o per sucar-lo en la millor salsa o solament per matar la gana del moment. Els velers nòrdics l’omplen de cereals i farina integral, o com els alemanys amb llet, els anglesos el pa de motllo, tots molt i molt bons, amb la seva recepta especifica: tants grams i tants ml, temperatura del forn, refrigerat, reposar tota la nit, no, solament fins que pugi,... cada forner cuida la seva recepta i invita al visitant del seu veler a degustar-lo. Nosaltres a l’Avenger tenim també forn de pa, i ens agrada amb crosta, com el de Manresa, i cruixent, molt cruixen, tipus forn del Mediterrani, com els portuguesos, italians o francesos. Treballem sense massa mare, solament farina, llevat, sal i aigua. Tot va canviar quan en Jepi el capita i armador del catamarà El gitano del mar ens diu el seu secret per fer pa, posa-hi l’aigua del mar on estiguis, després de barrejar-hi be la farina i el llevat. Aquest ingredient secret li dona al pa el just de sal i l’escorça cruixent com ens agrada. Al Carib es el paribeny, al Pacífic el pa cific.
La cuina d’aquesta travessia no para, llenties, pasta amb salsa de tomàquet o salsa a base de crema de llet, entrepans o pizzes de xoriço o pernil serrà, arròs a la cubana, arròs amb verduretes i especies, pure amb pernil torradet, sigrons amb xoriço, llampuga a la planxa, dits de peix arrebossats, ... les espècies que mes ens agraden son el coriandre, la cúrcuma, el pebre i l’oregan. Ens hem enganxat al xile d’aquestes latituds, al començament era una punteta de cullera petita, ara si no la poso plena hi ha queixes. Dos anys vivint al Carib la cuina de l’Avenger s’ha tornat sabrosa i sana, no hi ha gaire menjar precuinat, i totes les verdures i fruites autóctones tenen sabor del que son. El problema es quan volem magatzemar-les per un llarg viatge com el que estem fent ara, malgrat les pastanagues i els carabassons i les cols i els tomàquets han estat envasats amb cura, no han passat de 10 dies que hem tingut de acabar-ho tot per no llençar-ho. A 670 milles nàutiques de Marqueses queden unes 10 seves, ½ col i alls. Tirem de llaunes de pinya i préssec i macedònia, de pèsols, mongetes verdes, mongetes seques, remolatxa, xampinyons,... Per sort també ens agrada.
Seguim en el 7°5S 130°30W, amb vent de 15 nusos que ens entra per l’aleta de babord. Rumb directe per sobre del rumb imaginari. Ens han avisat que aquest dies poden apareixer els xafecs dels alisis. Anem tranquils, a la tarda quan el sol esta a punt d’anar-se’n veiem molts núvols al voltant. Ja falta poc.
A 400’ del destí amb ven constant de ESE de 20 nusos, ja estem en el fluxe dels alisis de l’est. Anem d’aleta, el vent ens entra per el 150 graus de l’Avenger, rumb 255-265. Pel que fa la meteo aquest vent el tindrem en els pròxims dies fins l’arribada, ja hem trobat els alisis!!! Hem hagut de fer unes 3000 milles nàutiques desde Panama per trobar-los, això es una altre lliga, les dimensions i factors i variables que influeixen en aquesta part del mon marí son nombroses, deu ser per això que no son tan constants com en el Atlàntic.
Ua Huka és la primera illa que vam veure després de 23 dies de travessa. Nuku Hiva, el nostre port d'entrada es va mantenir amagat pels núvols fins a la arribada. |
Arribem al fondeig de la bahia de Taiohae el dissabte 2 de juliol a les 11 de la nit hora local. Les darreres 40 milles les hem fetes amb el ianki i una punta de motor, en “0 fallos’ a descansar, la pala ha sortit verda, ha portat la roda de l’Avenger durant mes de 3000 milles, un campió!!
16 dies fins a Galápagos. 10 dies a San Cristobal i finalment 22 dies fins a Nuku Hiva. Es pot veure en la separació de les marques la dificultat en baixar cap al sud (les marques estan molt juntes). |
Taiohae, la capital de les illes marqueses i principal població de Nuku Hiva. |
La primera selfie a les Marqueses! |